Varför många framgångsrika företag går upp som en sol & ner som en pannkaka på sociala medier3/11/2015 Under Super Bowl 2014 gick strömmen mitt under bästa sändningstid. När i stort sätt hela USA satt bänkade framför TVn och troligtvis sträckte sig efter sina telefoner var en av sponsorerna snabba med att utnyttja situationen. Oreo, tillverkaren av den kända bruna kakan som företaget rekommenderar att man doppar (dunk på engelska) i mjölk var snabbt ute på Twitter med kampanjen ”You can still dunk in the dark”. Exponeringen blev enorm. Inte bara under Super Bowls strömavbrott, även efteråt blev inlägget en snackis i media och tas ofta upp som ett bra exempel på hur företag utnyttjat sociala medier på rätt sätt för att skapa spridning. Det är ett väldigt bra exempel, men det är också just den här typ av berättelser och strategier som gör att många företag jobbar fel med sina sociala medier. De jagar PR exponering och arbetar inte med marknadsföring. De vill ha explosiv exponering som snabbt och effektivt får spridning på bekostnad av en långsiktig plan för varumärket där man i stället bygger upp en kundrelation under tid. Att jobba med PR på sociala medier är väldigt effektivt och bra men inte på bekostnad av företagets marknadsföring på sociala medier. Fokuserar du bara på PR skickar du potentiella kunder till en sida som inte ger kunden något mervärde. PR kommunicerar med media, marknadsföring kommunicerar med kunden. Det är en väldigt viktig skillnad. Det är naturligtvis lättare att sälja in och arbeta med PR. Det räcker med en väldigt effektiv PR kampanj som ger spridning för att man ska känna att man fått något ut av sina satsningar. Den långsiktiga strategin som faktiskt bygger varumärket över tid kräver långt mycket mer jobb och kunskap för att bli framgångsrik. Att man dessutom måste applicera ett helt nytt tänk bortom de traditionella medierna gör att det ofta blir svårt för företag att veta hur de ska gå tillväga. Enligt Socialbakers, ett företag som mäter resultat och trender på sociala medier, är det väldigt få företag som arbetar med marknadsföring på sociala medier idag. På sikt, om man få tro experterna under Social Media Week i New York, kommer det att få stor inverkan på hur dessa företag klarar sig i framtiden och det medieskifte som vi idag bara ser början av. Förståelse för hur marknadsföring på sociala medier fungerar och en vilja att vara med i förändringen är två avgörande bitar för att lyckas med sociala medier. Om du har en vilja att lyckas med dina sociala medier och/eller vill få förståelse för hur det fungerar får du väldigt gärna kontakta mig. Jag vill bara arbeta med företag som verkligen vill lyckas på sociala medier.
0 Comments
Leave a Reply. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |