Effective Marketing
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt

Varför köttsemlan är det perfekta receptet för framgång på sociala medier 

2/10/2016

0 Comments

 
Picture
​
​I går avbröts mitt traditionella Facebookflöde med alla de tillrättalagda företagsbilder från sidor jag följer av en hel del aptitretande semlor från både vänner och företag. Personligen har jag inget emot den typen av innehåll, jag tycker att trevliga traditioner gärna får lyftas fram i gemenskapen på sociala medier både från företag och privatpersoner. Mitt största problem är snarare att jag lockas att ta mig till närmsta konditori och att jag nu i efterhand inte kommer ihåg vem som var avsändare till vilken bild. 

Men i flödet av perfekta konditorisemlor och charmigt hemmabakade fettisbullar är det något som sticker ut. En hybrid mellan en semla och en burgare från Monster Bar & Steakhouse. En fullkomligt vidrig skapelse bestående av ett bröd, två grillade hamburgerbiffar, ost, grädde och florsocker på toppen. 

Idéen bakom inlägget grundar sig i något mycket enkelt och tar hänsyn till vad det är som skapar engagemang på sociala medier. Igenkänning, fast med något som sticker ut i mängden. 

Man brukar säga att ett bra recept för framgång på sociala medier är om man kan använda sig av någonting som är högaktuellt just nu, koppla samman det till den egna verksamheten på ett kreativt sätt utan att det blir krystat och gärna lägga till lite humor. 

I skrivandets stund väller kommentarer, gilla markeringar, delningar och nya följare till sidan in i ett jämt flöde. Det spelar ingen roll att tanken på en köttsemla är fullkomligt vidrig, det är ingen som tror att Monster faktiskt serverar dessa. I kommentarerna framgår det att syftet nått sitt mål. Folk tycker att det är roligt och annorlunda, och inlägget sticker ut.

​Det verkar inte ha någon som helst betydelse att bilden är tagen av en kock med en vanligt Smartphone utan rätt ljussättning eller tillrättalagd gräddsprits. Tvärtom tror jag att det är just det som är som styrkan i inlägget. Det är inte tillrättalagt, planerat och själlöst, det är spontant, genuint och känns äkta, Precis som sociala medier ska vara. 

0 Comments



Leave a Reply.

    Effective Marketing

    En blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. 

    Arkiv

    October 2020
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    October 2018
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    April 2015
    March 2015

    Kategorier

    All
    Facebook
    Marknadsföring
    Sociala Medier

    RSS Feed

Effective Marketing  I  info@effectivemarketing.se  I  +46 709 40 98 83
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt