Effective Marketing
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt

Vad säljer egentligen på sociala medier?

11/11/2016

0 Comments

 
Picture
Ett av de vanligaste misstagen företag gör på sociala medier är att man hanterar sitt sociala media som ett traditionellt medie. Man lägger fokus på att visa upp sina produkter och tjänster och blir besviken om man inte får ut det försäljningsvärdet som man hade hoppats på. 

Sociala medier är inte i första hand till för att kränga produkter. Men det betyder inte att du inte kan sälja dina produkter genom sociala medier, du måste bara förstå hur sociala medier fungerar och hur just du kan använda dem för att generera ett intresse hos dina kunder. Ett intresse som sedan kan leda till köp.

Något som generellt blir allt viktigare för konsumenter är hur de produkter vi köper har producerats. Det är viktigt för många att de människorna som varit med och tagit fram produkten har haft det bra, att djur behandlas med respekt och att det inte inneburit för stora påverkningar på miljön. 

För dessa frågor kan sociala medier spela en stor roll. Här kan sociala medier erbjuda en kanal för att belysa de företag som jobbar etiskt och de som inte gör det. På grund av den exponering företag kan få genom sociala medier blir det svårare att komma undan med exploatering och beslut som påverkar vår planet och dess invånare negativt. 

Om ni är ett företag som genuint värnar om miljö, kvalité eller bra arbetsförhållanden bör ni dra nytta av det genom era sociala medier i mycket större utsträckning än att bara visa upp era produkter. Berätta varför era produkter eventuellt är lite dyrare än era konkurrenters. Visa bilder på hur de som arbetar med era produkter har det och berätta historier som berör. Engagera era kunder. 
​
De som påstår att man inte kan sälja på sociala medier har helt enkelt inte förstått vad det är som motiverar deras kunder att välja en produkt över en annan. Ni har alla gjort val i er verksamhet av olika anledningar. På sociala medier kan ni berätta om dem och varför ni gjort dem.
0 Comments

Schemalägg dina inlägg på Instagram - 4 appar som hjälper dig spara tid

11/8/2016

0 Comments

 
Picture
När man pratar om sociala medier är tiden man lägger på sina konton ett av de absolut största hinder som företag upplever. Det tar tid att skapa inlägg och hantera sina konton om resultatet ska bli bra. 

På Instagram har detta varit extra besvärligt, eftersom appen kräver att man lägger upp inläggen direkt i appen, utan möjlighet att schemalägga. Men det finns appar som hjälper dig spara tid. Här har vi listat ett par av de appar som finns tillgängliga där du kan schemalägga dina inlägg.


Later

Med Later (tidigare Latergramme) har du möjlighet att schemalägga 30 inlägg gratis i månaden. På Later kan du dessutom ladda upp och förvara dina bilder direkt i appen. 
När det är dags att lägga upp en bild skickar Later en notification till din telefon. 
Du kan även uppdatera appen och få fler funktioner.

Buffer
Buffer är ännu ett verktyg som gör det möjligt att schemalägga dina sociala medieinlägg. Till skillnad från Later så tillåter Buffer användare att även ladda upp videoinlägg på Instagram.

Gratisversionen ger dig endast 10 inlägg per profil, men du kan uppdatera till en rad olika betalversioner om du vill öka antalet inlägg.

Hootsuite
Hootsuite är ytterligare en applikation som hjälper dig att schemalägga dina inlägg på Instagram. Gratisversionen av Hootsuite är mer lämplig för privatpersoner men det går lätt att uppdatera till en företagsversion.

Publish
Publish by Crowdfire (tidigare TakeOff) ger dig utöver schemaläggningsfunktionen förslag på de bästa tiderna att posta inlägg och föreslår vilka hashtags du bör använda för att nå personer utanför dina följare. Den erbjuder upp 10 inlägg / dag med sin fria version.

Later, Buffer, Hootsuite, och Publish (och vilken annan app som schemalägger på Instagram) skickar notifications när det är dags att lägga upp inläggen. Ingen av dessa verktyg publicerar alltså direkt på Instagram. Detta på grund av Instagram's API Terms of Use där det tydligt står att du inte får lov att använda en tredje applikation för att automatiskt posta på Instagram.

Trots att Instagram inte tillåter  tredje applikationer som postar direkt på plattformen kan dessa apparna ändå hjälpa dig att spara mycket tid. 

För mer Instagramtips, följ mig gärna på Instagram.  Vill du lära dig ännu mer om hur du kan bli bättre på Instagram kan du anmäla dig till vår Instagramutbildning. 

0 Comments

Företagsinställningar på Instagram

10/27/2016

0 Comments

 
Picture

​Det händer mycket på Instagram just nu och en av de mest positiva förändringarna är naturligtvis de nya företagsfunktionerna som nu finns tillgängliga.


Om du driver företag och finns på Instagram bör du genast gå in och ändra ditt konto till ett företagskonto om du inte redan gjort det. Du kommer inte att ångra dig. 

När du omvandlat ditt konto till ett företagskonto öppnar du upp för en rad olika möjlighet.


Kontaktmöjligheter
Det blir lättare för dina kunder att kontakta dig direkt genom Instagram. Med ett enkelt knapptryck kan de antingen ringa dig eller få tillgång till en mail.


Mätbarhet
Med de nya inställningarna kan du även mäta en hel del information som hjälper dig att bli ännu bättre framöver. Du ser bland annat vilka bilder som ger bäst engagemang och räckvidd, hur många som klickar på din länk och är inne och tittar på ditt konto samt vilka dina följare är. 


Räckvidd
Nu kan du dessutom marknadsföra dina inlägg på Instagram mot en relevant publik så att du når ut till ännu fler som kan vara intresserade av att följa dig eller göra affärer med dig. 



Under Effective Marketings Instagramutbildning går vi igenom allt det här och mycket till.
Läs gärna mer under våra utbildningar eller kontakta oss om du har några frågor.
0 Comments

Instagram - det positiva sociala mediet

10/15/2016

0 Comments

 
Picture
Förra veckan körde Effective Marketing första rundan med sin nya Instagramutbildning i Stockholm. Det var två dagar fyllda med inspiration och kunskap, även för mig som utbildare. Det bästa med att hålla utbildningar, förutom att sociala medier är ett spännande ämne, är att man själv lär sig så mycket av sina deltagare.

Det hjälper ju naturligtvis även att Instagram är fantastiskt roligt att jobba med. Det är så enkelt att få resultat och framför allt att få positiva resultat. Och nu med de nya inställningarna för företagskonton kommer det bli ännu lättare att förbättra sin närvaro och skapa resultat.

Vi hann gå igenom en hel del under dagen. Bland annat hur man jobbar med de nya företagsfunktionerna, annonserar direkt på Instagram och mäter sina sina resultat, hur man kan tänka kring innehåll och planera sina inlägg för att spara tid, och naturligtvis hur man får fler följare och få sina kunder att prata om företaget på Instagram. 

Tack till alla som deltog. 

Nästa gång blir i Göteborg den 16 november och sedan kör vi Stockholm en gång till innan året är slut, den 6 december. Anmäl er om ni är sugna på att lära er mer om hur ni kan skapa affärsmöjligheter på Instagram.

Kontakta gärna oss om ni har några frågor. 
0 Comments

Ett bättre upplägg på Instagramutbildningen

9/8/2016

0 Comments

 
Picture

I höst kör vi igång med en ny Instagramutbildning för företag. Utbildningen kommer att gå i Stockholm, Göteborg och Malmö och som vanligt kommer vi att fokusera både på hur ni kan arbeta med ert eget konto och hur ni kan få era kunder att Instagramma om er. 


Den stora skillnaden från våra tidigare utbildningar är att den här utbildningen kommer att vara mycket mer praktiskt utformad. Vi ger er information, verktyg och inspiration men även utrymme för er att komma igång med era utmaningar och börja arbeta med dessa redan under utbildningsdagen.

För vissa kan detta innebära att man startar upp och sätter grunderna för sin strategi, för andra kan det innebära att man fokuserar mer på sitt innehåll eller sin spridning i målgruppen. Vad ni än väljer att fokusera på under utbildningen kommer ni att komma vidare direkt under dagen så att ni kan kan börja arbeta mot faktiskt mål redan dagen efter utbildningen.



Utbildningsdagarna för respektive stad
Stockholm den 11 oktober
Göteborg den 25 oktober
Malmö den 9 november



På den här länken kan ni läsa mer om utbildningens innehåll och anmäla er. Hör gärna av er om ni har några frågor. 


Bildkälla: Shutterstock


0 Comments

Portal Restaurant gör rätt på sociala medier

8/5/2016

0 Comments

 
Picture

I början av året fick jag förfrågan att hjälpa Portal Restaurant med hur de skulle hantera sina sociala medier inför öppningen av restaurangen den 8 Augusti.

Klas Lindberg som startar Portal vann Årets Kock 2012 och har även blivit utsedd till Olympisk Guldmedaljör med Svenska Kocklandslaget i Culinary Olympics. I december 2014 fick han även den stora äran att ansvara för Nobelbanketten. Man kan med andra ord konstatera att Klas har riktigt bra förutsättningar att få igång en restaurang  som är väl värt ett besök. 
Picture
 Jag fick i uppgift att ta fram en plan för hur Portal kunde använda sociala medier för att nå ut och engagera inför invigningen. Planen skulle sedan presenteras för Klas och sambon Sanna, som också är inblandad i verksamheten.

Det här blev ett projekt som tilltalade mig på en personlig nivå. Jag kan visserligen knappt koka ett ägg utan att misslyckas, men jag är en stolt foodie. Till min stora lycka är min sambo utbildad kock och startade resturang Monster i Malmö för lite över tre år sedan. Jag skötte Monsters sociala medier under öppningen och trots att Monster inte hade samma förutsättningar som Portal lyckades vi bli bäst i världen på Facebook och jag skapade en riktigt stark närvaro på sociala medier bara på några månader. Jag förstod därför att detta var ett projekt som kunde bli riktigt bra. 

Och det blev det. 

Portal öppnar om bara några dagar men har på bara några månader lyckats få över 1 100 följare på sin Facebooksida och över 1 400 på Instagram enbart genom att de arbetat rätt och haft bra förutsättningar. Deras engagemangsgrad ligger oerhört högt och det är ett nöje att följa dem på både Facebook och Instagram där matbilder blandas med råvaror, atmosfär och personliga inlägg.  

Och om ni gillar god mat bör ni absolut planera in ett besök när ni har vägarna förbi Stockholmsrestaurangen, det kommer i alla fall jag att göra. Portals målsättning är att laga okomplicerad mat, med tydliga smaker och bra råvaror där maten med enkelhet ska kombineras och lyftas av god dryck. Ser verkligen fram emot mitt första besök.
 
Picture
Picture
Picture
0 Comments

Instagram kopierar Snapchat funktion

8/3/2016

0 Comments

 
Picture
I går meddelade Instagram en nyhet som fick Internet att reagera ganska starkt. Man gick ut med den nya uppdateringen till appen som man kallar Stories, en funktion som gör det möjligt för användare att lägga upp korta filmklipp och bilder ihopsatta till en film som sedan ligger uppe i 24 h. För alla som använder Snapchat idag låter det säkert bekant? För alla er som inte känner till Snapchat så är det exakt detta som man redan kan göra på Snapchat.

​Om vi bortser från att det nu pratas om att välja sida (Team Snapchat eller Team Instagram?) och bara ser till funktionen så är Stories ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på. Jag har länge väntat  på att fler, och framför all en äldre publik, skulle upptäcka Snapchat så att företag  fick en anledning att jobba med Stories i sin marknadsföring. Det verkar som att den utveckligen kommer att ske något snabbare nu.

Om ni vill testa Stories på Instagram måste ni först uppdatera appen. Era Stories blir då synliga ovanför ert flöde som små profilbilder som ni kan klicka på. Instagram har naturligtvis laddat en egen story där de förklarar hur det fungerar för er som fortfarande är osäkra på vad det här innebär. 

0 Comments

Facebookannonsering - nya regler för hur du når ut

8/2/2016

0 Comments

 
Picture

​De flesta som annonserat på Facebook har säkert någon gång blivit frustrerade över att man inte kunnat lägga in mer än 20% text i en annonsbilds totala yta. Om en bild har innehållit mer än 20% text har annonsen helt enkelt inte blivit godkänd och man har fått göra om och göra rätt, oftast med en del kompromisser. Denna regel har nu äntligen ändrats.​

Annonsbilder kan nu ha mer text än 20% av bildens totala yta och ändå bli godkända. Skillnaden är att annonsörer som lägger in mer än 20% text i en bild i stället blir straffade med en lägre räckvidd. Det innebär att man kan lägga in mer text, men det kostar mer om man vill nå ut med budskapet. Ju mer text, desto lägre räckvidd, vilket i sin tur kräver en högre budget. Och det finns fortfarande en gräns. Anser Facebook att du har för mycket text godkänner de inte annonsen. 

Bilden nedan visar hur det kan se ut när du laddat upp en bild för annonsering. 
Picture


Om du på förhand vill testa var din annonsbild hamnar kan du göra det på den här sidan. (Obs! Länken är till för att ladda upp och testa bilder och fungerar tyvärr inte på mobila enheter)
0 Comments

Instagram förbättrar företagsfunktioner

6/3/2016

0 Comments

 
Picture
Instagram kommer inom kort att utföra en del uppdateringar för företag som använder Instagram. Man kommer bland annat att ge möjlighet till anpassade företagskonton där företag kan lägga in sin kontaktinformation så att kunder genom ett enkelt knapptryck kan komma i  kontakt med företaget. Då många unga använder Instagram som en sökmotor när de letar information kommer detta att gynna företag som har närvaro där. 

Instagram kommer i samband med de nya företagsfunktionerna även att erbjuda kostnadsfri statistik om företagets följare på Instagram och vilken respons olika inlägg får bland följarna.

Företag har sedan en tid tillbaka kunnat annonsera på Instagram genom Facebook och nu kommer även möjligheten att öppnas upp för sponsrade inlägg på Instagram. Det innebär att företag kan betala för att nå ut bättre och till fler personer med specifika inlägg som de idag postar mot sina följare på Instagram. 

De nya inställningarna kommer först att bli tillgängliga i USA, Australien och på Nya Zeeland men väntas komma globalt mot slutet av året. 

Källa: blog.instagram.com
Foto: Shutterstock



0 Comments

Storleksguide för Facebookbilder 2016

2/16/2016

0 Comments

 
Picture
 ​Är du osäker på vilken storlek du ska ha på dina olika bilder på Facebook? Facebook justerar i regel bilderna i rätt storlek men om du vill vara säker på att allt i bilden kommer med som du tänkt dig kan det vara bra att redan från början lägga upp dem i rätt storlek.

Här är de senaste instruktioner för hur stora bilder på Facebook bör vara i olika sammanhang. Anges i pixlar.


Annonsbild standard
1 200 x 628

Annonsbild Carousel (flera små bilder)
600 x 600

Annons Bildspel
1 280 x 720 pixlar

(Bilder som används i annonssammanhang får enbart innehålla 20% text av bildens totala yta. Överskrids detta godkänner inte Facebook annonsen)

Banner/ Cover Image för Facebooksida
851 x 315

Profilbild
180 x 180

Applikationsbild
111 x 74

Bilder för din tidslinje
504 x 504

Bild för länk på din tidslinje
600 x 315
484 x 252 (thumbnail)

Banner för grupp
801 x 250

Banner för event
784 x 295


0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Effective Marketing

    En blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. 

    Arkiv

    October 2020
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    October 2018
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    April 2015
    March 2015

    Kategorier

    All
    Facebook
    Marknadsföring
    Sociala Medier

    RSS Feed

Effective Marketing  I  info@effectivemarketing.se  I  +46 709 40 98 83
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt