December är en av de svåraste månaderna att nå ut på sociala medier. Varje år gör vi mätningar och varje år går räckvidd och engagemang drastiskt ner under julhandeln.
Anledningen är självklar. December är den månad då flest väljer att annonsera på sociala medier så då blir konkurrensen högre och du behöver därför betala mer för att nå ut. Det gör också att innehållet blir desto viktigare. Ju bättre du sticker ut och engagerar, ju mindre risk att ditt innehåll drunknar. Denna veckan kommer vi att prata om hur du kan förbereda dig inför december redan nu. Följ oss gärna på Facebook och Instagram för handfasta tips.
0 Comments
Det finns mycket man behöver tänka på när man skapar innehåll på sociala medier. En viktig faktor är vilka bilder du använder. Det finns en uppsjö av sidor där du faktiskt får lov att använda bilderna helt gratis även i kommersiellt syfte. Vi har listat ett par av dessa sidor. Tänk på att alltid läsa sidans villkor innan ni använder bilderna då det händer att sidorna ändrar sina villkor med tiden.
Unsplash Unsplash har väldigt snygga bilder som ofta känns personliga. Bra kategorisering där man lätt kan hitta inspiration. Pixaby Pixaby har också många trevliga bilder, och många bra sökningar för dig som föredrar att söka på svenska. Flickr Commons När du söker på Flickr är det viktigt att du ser till att du söker på bilder som du faktiskt får lov att använda i komersiellt syfte då en vanlig sökning kommer att ge dig samtliga bilder som finns tillgängliga. Morguefile Morguefile har över 350 000 bilder som du får lov att använda i kommersiellt syfte. Freeimages Även Freeimages har över 350 000 bilder och bra sökningar på svenska. Det finns många fler sidor som erbjuder gratis bilder. Om du känner till någon får du gärna tipsa mina läsare om dem i kommentarerna. Det viktigaste du behöver veta, kanske egentligen det enda du behöver veta när du ska skapa innehåll på sociala medier är vikten av att skapa innehåll som engagerar dina följare och potentiella kunder.
Om du inte engagerar dina följare kommer det att påverka din räckvidd och det intrycket dina följare har av dig och ditt varumärke. Den första delen hänger ihop med algoritmen. Ju större engagemang ett innehåll har, desto fler når du ut till eftersom engagemanget bland annat skapar ytterligare spridning. Om du marknadsför dina inlägg (vilket du bör göra om du vill nå ut) innebär ett bra engagemang dessutom att du betalar mindre för att nå fler. Facebook belönar innehåll som intresserar och straffar innehåll som inte engagerar. Hur mycket man än ändrar på algoritmen så kommer detta faktum alltid att stämma. Facebook är till för sina följare, inte för ditt företag. De kommer alltid att göra allt de kan för att se till så att det som följarna ser är så intressant som möjligt för just dem. Så om du alltid försöker posta innehåll som du tror kan vara intressant för dina följare, så har du kommit en bra bit på vägen. Följ oss i våra sociala medier för exempel. Har du någonsin känt att du suttit fast? Vad ska man egentligen lägga upp på sina sociala medier? Och hur ska man förhålla sig till den där algoritmen som alla pratar om?
Många har åsikter om vad man inte ska lägga upp och en hel del verkar hålla med om är att man inte bör lägga upp bilder på mat, om man nu inte är en verksamhet som säljer just mat. Och det kan i många fall vara en vettig åsikt eftersom det är viktigt att lägga upp sådant som är relevant för ditt företag. Om det inte är relevant vad du åt till lunch så är vi benägna att hålla med. Lägg inte upp matbilder. Men frågan om vad man ska lägga upp har inte bara ett svar. Det är otroligt individuellt och det går därför inte att presentera en formel som fungerar för alla. Men det finns vissa saker att förhålla sig till som alla kan ta fasta på. Denna veckan kommer vi att prata om innehåll i våra sociala mediekanaler. Följ oss på Facebook och Instagram för att få mer information. För ett par år sedan höll vi en hel del utbildningar i hur man som företag skapar resultat på sociala medier. Och en del av våra utbildningar innebar att gå igenom funktioner, som t. ex annonsinställningar.
Allt för ofta stod vi där framför deltagarna och skulle dra igång vår genomgång när vi inser att Facebook har ändrat på sitt upplägg. Tagit bort, lagt till, flyttat runt. Och trots att vi utbildade över 300 företag under en ganska kort period, trots att vi alltid gjorde en snabb genomgång kvällen innan vi skulle utbilda så stötte vi på detta problem ett flertal gånger. Sociala medier står inte still. De är under ständig uppdatering, förbättring och utveckling. Och inte bara själva plattformerna, utan även användandet ändrar sig ständigt. För att bli riktigt bra på att lyckas på sociala medier så krävs det att man ständigt håller sig uppdaterad. Detta är något som vi jobbar aktivt med på Effective Marketing. Om du känner att du inte hinner med att hålla dig uppdaterad hjälper vi gärna dig och ser till så att du får ut bästa möjliga resultat av dina satsningar. Kontakta oss så berättar vi mer. Hur hittar man rätt målgrupp bland alla de personer som finns ute på sociala medier?
Jag gillar The Smiths. Jag har troligen sökt på The Smiths eller gillat ett inlägg om dem på Facebook. Och en fredag kväll dyker det upp en massa bilder i mitt flöde på T-shirtar med The Smiths tryck på. Från en sida jag aldrig varit inne på. Till skillnad från mycket annat i mitt flöde så stannade jag upp och blev intresserad. Och eftersom det var fredag och jag var på riktigt gott humör så gick jag in på sidan och lade en order. Att säga att Facebook inte fungerar betyder oftast att man inte förstår hur man ska använda Facebook. För om man lyckas nå rätt personer, med rätt innehåll vid rätt tillfälle så kan Facebook vara en ganska svårslagen försäljningskanal. Just detta är vi på Effective Marketing riktigt duktiga på. Hör av dig om du behöver hjälp :) Driver du restaurang? Nu kan du få bordsbokningar direkt genom Instagram. Helt kostnadsfritt.
Nu har restauranger möjlighet att koppla på tjänsten TheFork till sitt Instagramkonto och ta emot bokningar till restaurangen direkt genom Instagramkontot. Enligt uppgift ska tjänsten dessutom vara kostnadsfri. För att använda tjänsten behöver du bara addera en Bokningsknapp på sin Företagsprofil på Instagram som leder till bokning direkt via TheFork. Just nu jobbar jag för fullt med ett projekt för Grennaskolan. Det är ett samarbete med Mats Janson, en copywriter jag har haft nöjet att arbeta i projekt med ett par gånger tidigare, med bland annat Friskis & Svettis i Täby och Bowl4Joy. Med i projektet är även filmskaparen Cristian Bogdan, en riktigt duktig filmkonstnär som jag för första gången har nöjet att samarbeta med, samt superduktiga ljudteknikern Eric Gefvert. Detta är den typ av projektform som jag trivs bäst i. Här är alla inblandade specialister på sitt område, alla är hungriga och engagerade och har ett enda fokus: att se till så att allt blir så bra som möjligt. I det här projektet existerar inga trötta anställda som går hem klockan fem. Här finns inga egon som vill synas eller ta plats. Här finns bara kunskap, samarbete, vilja och en massa yrkesstolthet. Ett riktigt drömprojekt med andra ord. Filmerna som vi annonserar på Facebook och Instagram går ut på att visa upp vad som gör Grennaskolan unik i syfte att försöka locka fler elever att söka till skolan. Ett fantastiskt roligt projekt där man fokuserar på precis rätt saker för sociala medier: värden, känslor och vad som är unikt för avsändaren. Allt detta presenteras dessutom på ett personligt sätt och håller löftet om att man faktiskt erbjuder något som de flesta andra skolor inte gör. Hade jag varit 16 hade jag anmält mig direkt. Nedan har ni ett ihopklipp från flera av de tio filmer vi arbetar med. Övriga finns tillgängliga här. Nu är live video tillgänglig globalt på Instagram.
För att få tillgång till Instagram Live går du till ditt Instagramflöde, swipar till höger (så att du kommer till Instagram Stories) och väljer live video. Sedan är det bara att göra. Väldigt enkelt. Tänk bara på att uppdatera ditt konto först så att inställningen blir tillgänglig. Det finns en uppsjö av sidor där du faktiskt får lov att avvända bilderna helt gratis även i kommersiellt syfte. Vi har listat ett par av dessa sidor. Tänk på att alltid läsa sidans villkor innan ni använder bilderna då det händer att sidorna ändrar sina villkor med tiden.
Unsplash Unsplash har väldigt snygga bilder som ofta känns personliga. Bra kategorisering där man lätt kan hitta inspiration. Pixaby Pixaby har också många trevliga bilder, och många bra sökningar för dig som föredrar att söka på svenska. Flickr Commons När du söker på Flickr är det viktigt att du ser till att du söker på bilder som du faktiskt får lov att använda i komersiellt syfte då en vanlig sökning kommer att ge dig samtliga bilder som finns tillgängliga. Morguefile Morguefile har över 350 000 bilder som du får lov att använda i kommersiellt syfte. Freeimages Även Freeimages har över 350 000 bilder och bra sökningar på svenska. Det finns många fler sidor som erbjuder gratis bilder. Om du känner till någon får du gärna tipsa mina läsare om dem i kommentarerna. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |