Under två veckor har Svenska företag nu kunnat annonsera på Instagram och jag har med stort intresse studerat mitt privata Instagramflöde. Jag såg fram emot att se kreativa lösningar från early adapters och att lära mig ett och annat innan jag själv tar tag i annonseringen för mina kunder. Vad jag möttes av var total katastrof.
SAS bjöd på ett riktigt bra innehåll med sina kreativa resetips, men i övrigt borde de flesta företag låtit bli att lägga sin tid och sina pengar på att annonsera på Instagram med det innehåll som presenterats. Jag tror säker att många av de företag som tvingat på oss sina produkter på ett platt och oengagerade sätt fått en hel del likes och kommentarer och nått ut till fler potentiella kunder. Men de har säkert också irriterad långt fler potentiella kunder. Och de har inte förstått någonting om hur de ska använda mediet. När ska företag förstå att sociala medier inte ska användas som ett traditionellt medie? När Facebook och Instagramanvändare klagar på sponsrade inlägg är det inte för att det är sponsrade inlägg, det är för att informationen presenteras på ett ointressant sätt eller till fel målgrupp. Hade innehållet bara varit intressant för mottagaren hade företaget kunnat vinna så mycket mer än vad de idag räknar hem i räckvidd och likes. Och på Instagram blir det ännu mer uppenbart när det blir fel. Det finns en enorm potential i annonseringen på Instagram men det verkar inte som att det är många som förstått det. Nej, skäms på er företag som tvingat mig titta på platta bilder med produkter jag inte bryr mig om utan att ge mig något värde för min tid. Ni ger Instagramannonseringen ett oförtjänt dåligt rykte.
0 Comments
Leave a Reply. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |