Ett av de första samtal jag ringde när jag startade min byrå var till ett företag vars Facebooksida jag precis analyserat. Jag hade konstaterat att de hade många följare men att de inte nådde ut till mer än 2%. En sur och lite stressad marknadschef svarade i telefonen. Jag började med att fråga hur de jobbade med sociala medier i stort och han svarade att de hade en fantastisk byrå som sett till att de fått massor med följare och att de var jättenöjda. Han var inte intresserad av att höra vad jag hade att säga.
Ganska nyligen tittade jag på ett annat företag som tagit hjälp av en traditionell marknadsbyrå för hanteringen av sociala medier. Det var inte fullt lika illa, de hade ju ändå en räckvidd på ca 4% bland sina följare. När jag gick in och tittade på själva innehållet insåg jag att det troligtvis var lika bra att de inte nådde ut till fler… Jag tror att det finns många traditionella byråer som har en otrolig spetskompetens inom sociala medier och levererar bra resultat till sina kunder men tyvärr tror jag att det är minst lika många som tar betalt för luft. Vad spelar 100 000 följare för roll om du inte når dem? Och vad ger det ditt företag för värde om innehållet som produceras inte fungerar och kanske till och med skapar en tråkig känsla av ditt företag? I de flesta fall handlar det troligtvis om att byrån inte har kunskap om hur de ska hantera sociala medier. Och eftersom kunden inte heller har kunskapen blir slutsatsen ofta att sociala medier inte fungerar lika bra som traditionell marknadsföring. Det är ju i sin tur jättebra för byrån som då kan sälja in sin traditionella marknadsföring som de förstår sig på och därför också fortsätta tjäna pengar på dyra tv-reklamer, tryck och tidningsannonsering. Jag kan ändå förstå att företag hellre väljer att gå med sin traditionella marknadsbyrå än att söka upp nya byråer med spetskompetens. Det finns en annat tråkig trend i den här branschen där en del tror att de ”kan Facebook” och marknadsföring bara för att de har ett Facebookkonto. Jag har sett kampanjer skapade av sociala mediebyråer med ett team utan relevant marknadsutbildning eller erfarenhet där man bryter allvarliga marknadsföringslagar och utsätter kunden för risk. Nej, det är inte lätt att veta vad man ska göra men om man får tro sociala medieexperterna under Social Media Week i New York i år så är det hög tid för både företag och byråer att ta sociala medier på större allvar. Utvecklingen sker i en rasande fart medan företagen och en del byråer fortfarande står ganska still. Jag kommer att ta upp en del frågor som diskuterades under Social Media Week här i bloggen framöver. Det är en spännande utveckling vi står inför.
3 Comments
4/13/2015 12:33:28 pm
Har en nystartad enskild firma inom utbildning. Ser fram emot tips som funkar för en tillsvidare begränsad kassa / Kristina RH
Reply
4/14/2015 03:28:33 am
Hej Kristina,
Reply
4/14/2015 03:31:15 am
Såg att det var otydligt. Klickar du på mitt namn så länkas du till sidan :) Leave a Reply. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |