”Youtube is the grandfather of videos and Google is dead”. Åtminstonde om man får tro Jan Rezab från Socialbakers. Under en av hans föreläsningar under Social Media Week i New York i år pratade han om hur vi nu står inför ett skifte som kommer att innebära att både Youtube och Google spelar ut sin roll nu när allt fler väljer att utnyttja Facebook och den spridningen man kan få där. Personligen tror jag att det är att ta i. Jag tror att Google och Youtube kommer att överleva och vara viktiga framöver och till viss del handlar uttalandet kanske om en pajkasting som startats med alla dessa tröttsamma rykten om att Facebook skulle vara dött. Men där finns ändå en viss poäng I Rezabs uttalande som visar på en förändringar i den digitala världen. En utveckling som företag bör vara medvetna om när de funderar kring sin digitala närvaro framöver. Sedan Facebook började introducera möjligheten att ladda upp videklipp direkt på Facebook har man sett en ökning av exponering av videos på Facebook medan Youtube gått tillbaka. Under 2014 års Superbowl stod Youtube för 94% av all online videomarknadsföring, Facebook stod för 1%. 2015 dalar Youtube till 74% och Budwisers klipp ”Lost Dog” som sågs av 57 miljoner drog in 29 miljoner av visningarna från Facebook och ”endast” 24 miljoner från Youtube. Förklaringen är ganska enkel. Facebook sprider videor medan Youtube är en kanal där du själv måste söka efter vad du vill titta på. Innan Facebook erbjöd möjligheten att ladda upp filmer direkt på Facebook delade man alla filmer från Youtube och drev således trafik till sidan. Facebook var därför också en väldigt stark marknadsföringsplattform för Youtube. Rezab menar att förändringen är så pass stor att både Youtube och i förlängningen också Google spelat ut sin roll när all information kommer automatiskt till oss på Facebook. Men å andra sidan säger han att en organisk exponering på Youtube har ett högre värde än en exponering på Facebook eftersom exponeringen är mer ett aktivt val än på Facebook. Det finns absolut siffror som tyder på att Facebook kommer att spela en större roll för hur vi får tag på information i framtiden men Google kommer troligtvis vara det primära verktyg som konsumenten använder för att söka mer information under en lång tid framöver. Så nej, personligen tror jag inte att Google kommer att dö ut lika lite som jag tror att Facebook kommer att göra det. Däremot tror jag att vi går mot en utveckling där de sociala medierna kommer att påverka Google och hur vi får tag på information framöver.
0 Comments
Leave a Reply. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |