De flesta som annonserat på Facebook har säkert någon gång blivit frustrerade över att man inte kunnat lägga in mer än 20% text i en annonsbilds totala yta. Om en bild har innehållit mer än 20% text har annonsen helt enkelt inte blivit godkänd och man har fått göra om och göra rätt, oftast med en del kompromisser. Denna regel har nu äntligen ändrats. Annonsbilder kan nu ha mer text än 20% av bildens totala yta och ändå bli godkända. Skillnaden är att annonsörer som lägger in mer än 20% text i en bild i stället blir straffade med en lägre räckvidd. Det innebär att man kan lägga in mer text, men det kostar mer om man vill nå ut med budskapet. Ju mer text, desto lägre räckvidd, vilket i sin tur kräver en högre budget. Och det finns fortfarande en gräns. Anser Facebook att du har för mycket text godkänner de inte annonsen. Bilden nedan visar hur det kan se ut när du laddat upp en bild för annonsering. Om du på förhand vill testa var din annonsbild hamnar kan du göra det på den här sidan. (Obs! Länken är till för att ladda upp och testa bilder och fungerar tyvärr inte på mobila enheter)
0 Comments
Leave a Reply. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |