Effective Marketing
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt

Bryter ditt företag mot marknadsföringslagen på sociala medier?

1/14/2016

0 Comments

 
Picture

Under Black Friday såg jag ett seriöst företag som annonserade utbildningar inom bland annat marknadsföring. De använde en bild från Star Wars för att promota sina utbildningar. Jag stirrade på skärmen i säkert en halv minut i förvåning, irritation och uppgivenhet.​

Jag ser så ofta företag och tyvärr även byråer som bryter mot de mest grundläggande marknadsföringslagarna, upphovsrätten och lotterilagen på sociala medier att jag knappt reagerar längre. Men jag oroar mig för vart denna utveckling är på väg och hur  mycket det skadar varumärken på sikt.

Det är inte konstigt att företag har svårt att hålla reda på vad som gäller om en marknadsföringsbyrå inte ens har kunskap att följa reglerna. Det är ju vi som har som uppgift att upprätthålla dem och stå för någon slags trygghet.  Men det börjar bli mer regel än undantag att man ”tänjer på reglerna”, antingen för att man inte känner till dem, eller för att det råder en allmän uppfattning om att ingen vidtar åtgärder ändå.

Det har hänt att jag påpekat för företag att de bryter mot reglerna, de flesta blir förvånade och vill veta hur de ska göra för att göra rätt, men det finns även de som inte bryr sig. De som tycker att "alla andra gör ju det och det är ingen som gör något åt det".  Som om att vara en seriös aktör som kunderna får förtroende för inte skulle vara skäl nog.

Tyvärr stämmer det att det görs alldeles för lite åt dessa lagbrott vilket verkar ha skapat en känsla av att vi därför kan strunta i dessa lagar och regler, som om de inte gällde på sociala medier. 

För de som helt enkelt inte bryr sig vill jag uppmärksamma att det faktiskt händer att brotten får konsekvenser, även om det är sällsynt. Det är dessutom bara en tidsfråga innan det blir en nödvändighet att ta tag i de här brotten på allvar i en mycket större utsträckning. Det kan därför vara bra att känna till vad som gäller.

Något som kan vara värt att veta är att även om det är en byrå som rekommenderat, eller till och med utfört handlingen åt dig, är det du som företag som är ansvarig och kan bli åtalad för brottet. Det är du som är avsändare, inte byrån. 

Jag tror att den största anledningen till att man bryter mot regler är att man inte känner till dem. Därför har jag tagit fram en onlineutbildning där du kan gå igenom en del av de vanligaste lagarna som bryts på sociala medier och hur man kan förhålla sig till dem. Jag tar upp allt från upphovsrätt till marknadsföringslagar och lotterilagen. Du kan läsa mer om utbildningen här. 


Fotokälla: Shutterstock
0 Comments



Leave a Reply.

    Effective Marketing

    En blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. 

    Arkiv

    October 2020
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    October 2018
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    April 2015
    March 2015

    Kategorier

    All
    Facebook
    Marknadsföring
    Sociala Medier

    RSS Feed

Effective Marketing  I  info@effectivemarketing.se  I  +46 709 40 98 83
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt