Ett av de vanligaste misstagen företag gör på sociala medier är att man hanterar sitt sociala media som ett traditionellt medie. Man lägger fokus på att visa upp sina produkter och tjänster och blir besviken om man inte får ut det försäljningsvärdet som man hade hoppats på.
Sociala medier är inte i första hand till för att kränga produkter. Men det betyder inte att du inte kan sälja dina produkter genom sociala medier, du måste bara förstå hur sociala medier fungerar och hur just du kan använda dem för att generera ett intresse hos dina kunder. Ett intresse som sedan kan leda till köp. Något som generellt blir allt viktigare för konsumenter är hur de produkter vi köper har producerats. Det är viktigt för många att de människorna som varit med och tagit fram produkten har haft det bra, att djur behandlas med respekt och att det inte inneburit för stora påverkningar på miljön. För dessa frågor kan sociala medier spela en stor roll. Här kan sociala medier erbjuda en kanal för att belysa de företag som jobbar etiskt och de som inte gör det. På grund av den exponering företag kan få genom sociala medier blir det svårare att komma undan med exploatering och beslut som påverkar vår planet och dess invånare negativt. Om ni är ett företag som genuint värnar om miljö, kvalité eller bra arbetsförhållanden bör ni dra nytta av det genom era sociala medier i mycket större utsträckning än att bara visa upp era produkter. Berätta varför era produkter eventuellt är lite dyrare än era konkurrenters. Visa bilder på hur de som arbetar med era produkter har det och berätta historier som berör. Engagera era kunder. De som påstår att man inte kan sälja på sociala medier har helt enkelt inte förstått vad det är som motiverar deras kunder att välja en produkt över en annan. Ni har alla gjort val i er verksamhet av olika anledningar. På sociala medier kan ni berätta om dem och varför ni gjort dem.
0 Comments
När man pratar om sociala medier är tiden man lägger på sina konton ett av de absolut största hinder som företag upplever. Det tar tid att skapa inlägg och hantera sina konton om resultatet ska bli bra.
På Instagram har detta varit extra besvärligt, eftersom appen kräver att man lägger upp inläggen direkt i appen, utan möjlighet att schemalägga. Men det finns appar som hjälper dig spara tid. Här har vi listat ett par av de appar som finns tillgängliga där du kan schemalägga dina inlägg. Later Med Later (tidigare Latergramme) har du möjlighet att schemalägga 30 inlägg gratis i månaden. På Later kan du dessutom ladda upp och förvara dina bilder direkt i appen. När det är dags att lägga upp en bild skickar Later en notification till din telefon. Du kan även uppdatera appen och få fler funktioner. Buffer Buffer är ännu ett verktyg som gör det möjligt att schemalägga dina sociala medieinlägg. Till skillnad från Later så tillåter Buffer användare att även ladda upp videoinlägg på Instagram. Gratisversionen ger dig endast 10 inlägg per profil, men du kan uppdatera till en rad olika betalversioner om du vill öka antalet inlägg. Hootsuite Hootsuite är ytterligare en applikation som hjälper dig att schemalägga dina inlägg på Instagram. Gratisversionen av Hootsuite är mer lämplig för privatpersoner men det går lätt att uppdatera till en företagsversion. Publish Publish by Crowdfire (tidigare TakeOff) ger dig utöver schemaläggningsfunktionen förslag på de bästa tiderna att posta inlägg och föreslår vilka hashtags du bör använda för att nå personer utanför dina följare. Den erbjuder upp 10 inlägg / dag med sin fria version. Later, Buffer, Hootsuite, och Publish (och vilken annan app som schemalägger på Instagram) skickar notifications när det är dags att lägga upp inläggen. Ingen av dessa verktyg publicerar alltså direkt på Instagram. Detta på grund av Instagram's API Terms of Use där det tydligt står att du inte får lov att använda en tredje applikation för att automatiskt posta på Instagram. Trots att Instagram inte tillåter tredje applikationer som postar direkt på plattformen kan dessa apparna ändå hjälpa dig att spara mycket tid. För mer Instagramtips, följ mig gärna på Instagram. Vill du lära dig ännu mer om hur du kan bli bättre på Instagram kan du anmäla dig till vår Instagramutbildning. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |