Utan trafik till din webbsida finns det ingen större poäng att jobba med en Facebookpixel. Så för att få ut bästa möjliga resultat av din Facebookpixel behöver du kanske även jobba med att driva trafik till din sida. Och då är det naturligtvis a och o att du driver rätt trafik till din sida. Här kommer några förslag.
Facebookannonsering Kör igång en Facebookannonsering med syfte att driva trafik till din webbsida. Använd ett engagerande och relevant innehåll för det du senare vill sälja, men undvik direkta produktbilder, och rikta annonsen mot en publik som du tror kan tänka sig köpa dina produkter framöver. Google Ad Words Facebook i all ära, men på Facebook är vi ju som bekant inte i första hand för att handla produkter. Därför är Google Ad Words ett av de bästa sätten att driva trafik till din sida för att få en målgrupp som redan går i köptankar. Sökoptimera din webbsida Se till att ha en hög placering på google så att du dyker upp högt när kunder söker på dina produkter eller tjänster Banners Köp reklamplatser på relevanta sidor med mycket trafik med länkning till din sida Använd dina resurser Se till att ha en länk till din webbsida i allt du gör, som till exempel på din Facebooksida, på ditt Instagramkonto, i mail du skickar till kunder och leverantörer och överallt där du kan tänkas få trafik till din webbsida. Skriv gärna fler exempel på hur man kan driva trafik i kommentarerna :)
0 Comments
Ja, du kan faktiskt få reda på exakt vilken avkastning du fick på en kampanj på sociala medier om du bara vet hur du ska göra inställningarna.
Först måste du installera en Facebookpixel. I din pixel kan du sedan lägga in dynamisk valuta och värden som du sedan kan spåra genom din annonsering. Sedan räknar Facebook själv ut hur mycket pengar annonsen genererade. Hör av dig om du behöver hjälp. En Facebookpixel är ett av de mest användbara verktygen för dig som vill öka din försäljning genom sociala medier. Den hjälper dig att nå personer som varit inne på din sida, öka försäljningen och mäta resultat för dina annonser.
Facebookpixelen är en kod som läggs upp på din webbsida. Där ligger den och samlar information som du kan använda för att förstå hur dina användare agerar och använda för att nå personer som varit inne på din webbsida med rätt innehåll genom Facebook. Genom att använda en Facebookpixel på rätt sätt och kan du öka din försäljning och dessutom mäta hur mycket din annonsering genererade i intäkter. All trafik som hamnar på din sida samlas i pixeln. Även den trafik som du samlar på dig från Google eller annan trafikdrivande marknadsföring. Även om du inte har några planer på att annonsera idag så rekommenderar vi starkt att du installerar en pixel på din sida redan idag. Hör av er om ni vill ha hjälp. Att jobba med att nå de som besökt din webbsida är en bra idé när som helst på året, men speciellt under julhandeln när konkurrensen är så hög och det är så svårt att nå ut och nå rätt personer. Då bli det desto viktiga att nå de som faktiskt redan känner till er och är närmare ett köp.
Genom att rikta din marknadsföring mot de som redan besökt din sida kan du öka chansen till att de du når faktiskt köper dina produkter eller tjänster. Och det kan du göra först när du har installerat en Facebookpixel och börjat spåra händelser på sidan. Om du inte redan installerat en Facebookpixel är det verkligen hög tid att göra det nu om du ska kunna använda dig av denna funktionen under julhandeln. En pixel behöver nämligen tid att samla data innan du kan börja använda den. Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att installera en Facebookpixel. Något som blivit allt mer populärt och som faktiskt fungerar bättre än mycket annat är att jobba med en elektronisk adventskalender under december. Varje år blir kommer det fler och fler kalendrar, och för de kunder som vi har arbetat med så ser vi att det verkligen fungerar. Om man gör rätt så klart.
Det viktigaste när du jobbar med en elektronisk adventskalender är att vinsterna är attraktiva och insatsen lätt eller rolig att genomföra. Det får inte bli komplicerat och priset får inte kännas snålt. Det är också väldigt viktigt att du har ett tävlingsmoment som gör deltagandet enkelt. Om du lyckas med en adventskalender som engagerar så kan du driva mycket trafik till din webbsida och skapa köptillfällen för dina kunder. Du får dessutom en bra exponering under en viktigt månad när det är svårt att nå ut. Och som en bonus så har du ditt innehåll på sidan färdigt för nästan hela månaden och kan fokusera på annat. Behöver du hjälp med att skapa en elektronisk adventskalender? Vi kan skapa en snygg och användarvänlig adventskalender till dig som du kan lägga upp på din webbsida och i dina sociala medier. Hör av dig till vår expert på elektroniska kalendrar senast den 30 oktober om du är intresserad. December är en av de svåraste månaderna att nå ut på sociala medier. Varje år gör vi mätningar och varje år går räckvidd och engagemang drastiskt ner under julhandeln.
Anledningen är självklar. December är den månad då flest väljer att annonsera på sociala medier så då blir konkurrensen högre och du behöver därför betala mer för att nå ut. Det gör också att innehållet blir desto viktigare. Ju bättre du sticker ut och engagerar, ju mindre risk att ditt innehåll drunknar. Denna veckan kommer vi att prata om hur du kan förbereda dig inför december redan nu. Följ oss gärna på Facebook och Instagram för handfasta tips. Det finns mycket man behöver tänka på när man skapar innehåll på sociala medier. En viktig faktor är vilka bilder du använder. Det finns en uppsjö av sidor där du faktiskt får lov att använda bilderna helt gratis även i kommersiellt syfte. Vi har listat ett par av dessa sidor. Tänk på att alltid läsa sidans villkor innan ni använder bilderna då det händer att sidorna ändrar sina villkor med tiden.
Unsplash Unsplash har väldigt snygga bilder som ofta känns personliga. Bra kategorisering där man lätt kan hitta inspiration. Pixaby Pixaby har också många trevliga bilder, och många bra sökningar för dig som föredrar att söka på svenska. Flickr Commons När du söker på Flickr är det viktigt att du ser till att du söker på bilder som du faktiskt får lov att använda i komersiellt syfte då en vanlig sökning kommer att ge dig samtliga bilder som finns tillgängliga. Morguefile Morguefile har över 350 000 bilder som du får lov att använda i kommersiellt syfte. Freeimages Även Freeimages har över 350 000 bilder och bra sökningar på svenska. Det finns många fler sidor som erbjuder gratis bilder. Om du känner till någon får du gärna tipsa mina läsare om dem i kommentarerna. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |