Effective Marketing
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt

Katastrofresultat för Instagramannonseringen

10/14/2015

0 Comments

 
Picture
Under två veckor har Svenska företag nu kunnat annonsera på Instagram och jag har med stort intresse studerat mitt privata Instagramflöde. Jag såg fram emot att se kreativa lösningar från early adapters och att lära mig ett och annat innan jag själv tar tag i annonseringen för mina kunder. Vad jag möttes av var total katastrof.

SAS bjöd på ett riktigt bra innehåll med sina kreativa resetips, men i övrigt borde de flesta företag låtit bli att lägga sin tid och sina pengar på att annonsera på Instagram med det innehåll som presenterats. 

Jag tror säker att många av de företag som tvingat på oss sina produkter på ett platt och oengagerade sätt fått en hel del likes och kommentarer och nått ut till fler potentiella kunder. Men de har säkert också irriterad långt fler potentiella kunder. Och de har inte förstått någonting om hur de ska använda mediet.

När ska företag förstå att sociala medier inte ska användas som ett traditionellt medie? När Facebook och Instagramanvändare klagar på sponsrade inlägg är det inte för att det är sponsrade inlägg, det är för att informationen presenteras på ett ointressant sätt eller till fel målgrupp. Hade innehållet bara varit intressant för mottagaren hade företaget kunnat vinna så mycket mer än vad de idag räknar hem i räckvidd och likes. Och på Instagram blir det ännu mer uppenbart när det blir fel. 

Det finns en enorm potential i annonseringen på Instagram men det verkar inte som att det är många som förstått det. ​


Nej, skäms på er företag som tvingat mig titta på platta bilder med produkter jag inte bryr mig om utan att ge mig något värde för min tid. Ni ger Instagramannonseringen ett oförtjänt dåligt rykte.
0 Comments

Hur man blir ett Youtubefenomen

10/11/2015

0 Comments

 
Det sägs ibland att Youtube är den digitala filmens farfar, och att glansdagarna är förbi. I många avseende kan detta stämma, men med varje regel brukar det finnas ett undantag.

När de yngre generationerna idag pratar om sina idoler och de personer som de ser upp till dyker det ofta upp en hel del namn som den äldre generationen aldrig har hört talas om. De är ofta personligheter som skapat sitt kändisskap genom sociala medier och väldigt många har fått en karriär genom bland annat Youtube. Och här är Youtube fortfarande ett väldigt intressant medie att studera.

Och de som lyckas bäst är de som förstår sig på hur sociala medier fungerar. Och för att bli framgångsrik på Youtube handlar det i stort sätt om fyra saker:

  1. Att göra något man älskar
  2. Att göra något som publiken vill se
  3. Att sticka ut 
  4. Att göra det man gör bättre än alla andra

​Ett bra sådant exempel är Kandee Johnson. Kandee är utbildad make up artist, ett ämne som en stor publik är intresserade av.  Hon älskar sitt jobb och har hittat ett kreativt och engagerande sätt att utnyttja sina kunskaper. Hon sminkar helt enkelt om sig så att hon ser ut som olika personligheter och karaktärer. Och de tär det säkert många andra som testat men Kandee gör det riktigt bra, troligtvis bättre än alla andra. Titta gärna på klippet nedan där hon sminkar sig för att likna den svenska Youtube fenomenet Pew Die Pie. 
0 Comments

    Effective Marketing

    En blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. 

    Arkiv

    October 2020
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    October 2018
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    February 2016
    January 2016
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    April 2015
    March 2015

    Kategorier

    All
    Facebook
    Marknadsföring
    Sociala Medier

    RSS Feed

Effective Marketing  I  info@effectivemarketing.se  I  +46 709 40 98 83
  • Om oss
    • Sekretesspolicy
  • Tjänster
    • Hyr in en Senior Digital Specialist
    • Utbildning på plats
  • Case
    • Turtle Wax
    • Kattjouren
    • Frölunda Torg
    • Friskis & Svettis
  • Kunder
  • Blogg
  • Kontakt