Under två veckor har Svenska företag nu kunnat annonsera på Instagram och jag har med stort intresse studerat mitt privata Instagramflöde. Jag såg fram emot att se kreativa lösningar från early adapters och att lära mig ett och annat innan jag själv tar tag i annonseringen för mina kunder. Vad jag möttes av var total katastrof.
SAS bjöd på ett riktigt bra innehåll med sina kreativa resetips, men i övrigt borde de flesta företag låtit bli att lägga sin tid och sina pengar på att annonsera på Instagram med det innehåll som presenterats. Jag tror säker att många av de företag som tvingat på oss sina produkter på ett platt och oengagerade sätt fått en hel del likes och kommentarer och nått ut till fler potentiella kunder. Men de har säkert också irriterad långt fler potentiella kunder. Och de har inte förstått någonting om hur de ska använda mediet. När ska företag förstå att sociala medier inte ska användas som ett traditionellt medie? När Facebook och Instagramanvändare klagar på sponsrade inlägg är det inte för att det är sponsrade inlägg, det är för att informationen presenteras på ett ointressant sätt eller till fel målgrupp. Hade innehållet bara varit intressant för mottagaren hade företaget kunnat vinna så mycket mer än vad de idag räknar hem i räckvidd och likes. Och på Instagram blir det ännu mer uppenbart när det blir fel. Det finns en enorm potential i annonseringen på Instagram men det verkar inte som att det är många som förstått det. Nej, skäms på er företag som tvingat mig titta på platta bilder med produkter jag inte bryr mig om utan att ge mig något värde för min tid. Ni ger Instagramannonseringen ett oförtjänt dåligt rykte.
0 Comments
Det sägs ibland att Youtube är den digitala filmens farfar, och att glansdagarna är förbi. I många avseende kan detta stämma, men med varje regel brukar det finnas ett undantag. När de yngre generationerna idag pratar om sina idoler och de personer som de ser upp till dyker det ofta upp en hel del namn som den äldre generationen aldrig har hört talas om. De är ofta personligheter som skapat sitt kändisskap genom sociala medier och väldigt många har fått en karriär genom bland annat Youtube. Och här är Youtube fortfarande ett väldigt intressant medie att studera. Och de som lyckas bäst är de som förstår sig på hur sociala medier fungerar. Och för att bli framgångsrik på Youtube handlar det i stort sätt om fyra saker:
Ett bra sådant exempel är Kandee Johnson. Kandee är utbildad make up artist, ett ämne som en stor publik är intresserade av. Hon älskar sitt jobb och har hittat ett kreativt och engagerande sätt att utnyttja sina kunskaper. Hon sminkar helt enkelt om sig så att hon ser ut som olika personligheter och karaktärer. Och de tär det säkert många andra som testat men Kandee gör det riktigt bra, troligtvis bättre än alla andra. Titta gärna på klippet nedan där hon sminkar sig för att likna den svenska Youtube fenomenet Pew Die Pie. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |