Det viktigaste du behöver veta, kanske egentligen det enda du behöver veta när du ska skapa innehåll på sociala medier är vikten av att skapa innehåll som engagerar dina följare och potentiella kunder.
Om du inte engagerar dina följare kommer det att påverka din räckvidd och det intrycket dina följare har av dig och ditt varumärke. Den första delen hänger ihop med algoritmen. Ju större engagemang ett innehåll har, desto fler når du ut till eftersom engagemanget bland annat skapar ytterligare spridning. Om du marknadsför dina inlägg (vilket du bör göra om du vill nå ut) innebär ett bra engagemang dessutom att du betalar mindre för att nå fler. Facebook belönar innehåll som intresserar och straffar innehåll som inte engagerar. Hur mycket man än ändrar på algoritmen så kommer detta faktum alltid att stämma. Facebook är till för sina följare, inte för ditt företag. De kommer alltid att göra allt de kan för att se till så att det som följarna ser är så intressant som möjligt för just dem. Så om du alltid försöker posta innehåll som du tror kan vara intressant för dina följare, så har du kommit en bra bit på vägen. Följ oss i våra sociala medier för exempel.
0 Comments
Har du någonsin känt att du suttit fast? Vad ska man egentligen lägga upp på sina sociala medier? Och hur ska man förhålla sig till den där algoritmen som alla pratar om?
Många har åsikter om vad man inte ska lägga upp och en hel del verkar hålla med om är att man inte bör lägga upp bilder på mat, om man nu inte är en verksamhet som säljer just mat. Och det kan i många fall vara en vettig åsikt eftersom det är viktigt att lägga upp sådant som är relevant för ditt företag. Om det inte är relevant vad du åt till lunch så är vi benägna att hålla med. Lägg inte upp matbilder. Men frågan om vad man ska lägga upp har inte bara ett svar. Det är otroligt individuellt och det går därför inte att presentera en formel som fungerar för alla. Men det finns vissa saker att förhålla sig till som alla kan ta fasta på. Denna veckan kommer vi att prata om innehåll i våra sociala mediekanaler. Följ oss på Facebook och Instagram för att få mer information. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |