Jag fick i uppgift att ta fram en plan för hur Portal kunde använda sociala medier för att nå ut och engagera inför invigningen. Planen skulle sedan presenteras för Klas och sambon Sanna, som också är inblandad i verksamheten.
Det här blev ett projekt som tilltalade mig på en personlig nivå. Jag kan visserligen knappt koka ett ägg utan att misslyckas, men jag är en stolt foodie. Till min stora lycka är min sambo utbildad kock och startade resturang Monster i Malmö för lite över tre år sedan. Jag skötte Monsters sociala medier under öppningen och trots att Monster inte hade samma förutsättningar som Portal lyckades vi bli bäst i världen på Facebook och jag skapade en riktigt stark närvaro på sociala medier bara på några månader. Jag förstod därför att detta var ett projekt som kunde bli riktigt bra. Och det blev det. Portal öppnar om bara några dagar men har på bara några månader lyckats få över 1 100 följare på sin Facebooksida och över 1 400 på Instagram enbart genom att de arbetat rätt och haft bra förutsättningar. Deras engagemangsgrad ligger oerhört högt och det är ett nöje att följa dem på både Facebook och Instagram där matbilder blandas med råvaror, atmosfär och personliga inlägg. Och om ni gillar god mat bör ni absolut planera in ett besök när ni har vägarna förbi Stockholmsrestaurangen, det kommer i alla fall jag att göra. Portals målsättning är att laga okomplicerad mat, med tydliga smaker och bra råvaror där maten med enkelhet ska kombineras och lyftas av god dryck. Ser verkligen fram emot mitt första besök.
0 Comments
I går meddelade Instagram en nyhet som fick Internet att reagera ganska starkt. Man gick ut med den nya uppdateringen till appen som man kallar Stories, en funktion som gör det möjligt för användare att lägga upp korta filmklipp och bilder ihopsatta till en film som sedan ligger uppe i 24 h. För alla som använder Snapchat idag låter det säkert bekant? För alla er som inte känner till Snapchat så är det exakt detta som man redan kan göra på Snapchat.
Om vi bortser från att det nu pratas om att välja sida (Team Snapchat eller Team Instagram?) och bara ser till funktionen så är Stories ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på. Jag har länge väntat på att fler, och framför all en äldre publik, skulle upptäcka Snapchat så att företag fick en anledning att jobba med Stories i sin marknadsföring. Det verkar som att den utveckligen kommer att ske något snabbare nu. Om ni vill testa Stories på Instagram måste ni först uppdatera appen. Era Stories blir då synliga ovanför ert flöde som små profilbilder som ni kan klicka på. Instagram har naturligtvis laddat en egen story där de förklarar hur det fungerar för er som fortfarande är osäkra på vad det här innebär. De flesta som annonserat på Facebook har säkert någon gång blivit frustrerade över att man inte kunnat lägga in mer än 20% text i en annonsbilds totala yta. Om en bild har innehållit mer än 20% text har annonsen helt enkelt inte blivit godkänd och man har fått göra om och göra rätt, oftast med en del kompromisser. Denna regel har nu äntligen ändrats. Annonsbilder kan nu ha mer text än 20% av bildens totala yta och ändå bli godkända. Skillnaden är att annonsörer som lägger in mer än 20% text i en bild i stället blir straffade med en lägre räckvidd. Det innebär att man kan lägga in mer text, men det kostar mer om man vill nå ut med budskapet. Ju mer text, desto lägre räckvidd, vilket i sin tur kräver en högre budget. Och det finns fortfarande en gräns. Anser Facebook att du har för mycket text godkänner de inte annonsen. Bilden nedan visar hur det kan se ut när du laddat upp en bild för annonsering. Om du på förhand vill testa var din annonsbild hamnar kan du göra det på den här sidan. (Obs! Länken är till för att ladda upp och testa bilder och fungerar tyvärr inte på mobila enheter) |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |