I veckan meddelade Mark Zuckerberg att Facebook slagit nytt rekord. Under måndagen hade en miljard människor jorden runt loggat in på Facebook under loppet av 24 h. En av sju människor världen över var alltså inne på det sociala nätverket under ett dygn. "När vi pratar om vår ekonomi använder vi genomsnittliga siffror, men det här är något helt annat," skrev Zuckerberg . "Det här är första gången vi nått denna milstolpe, och det är bara början." Vad man än tycker om Facebook är det nog ingen som kan säga annat än att det är lite imponerande.
0 Comments
Igår blev jag kontaktad av en kund som bad mig avbryta en av hennes annonser. Anledningen: Alla platser var slutsålda. Och inte nog med det, annonsen hade inte bara drivit in kunder till det weekendpaket man annonserade från början, man hade lyckats fylla ytterligare en bonusweekend på samma annons.
Första gången kunden beställde annonser genom oss hade de testat att annonsera på Facebook själva utan resultat. Effective Marketings första annons till kunden sålde slut på mindre än två månader. Och så har det fortsatt, annons efter annons. Så varför går våra annonsen så bra? Facebook är en väldigt känslig plattform. Om du inte förstår alla delar som skapar framgång på Facebook så kommer du inte heer att se resultat. Tänk dig Facebook som ett piano. Om du inte stämt pianot och trycker ner rätt tangenter vid rätt tillfälle så kommer det inte att låta bra. Och om du då inte ens kan noter så är det ganska stor sannolikhet att ljudet blir fel. Vårt piano är alltid stämt och vi har dessutom kunskapen att ta fram rätt noter för att få det där perfekta ljudet. Översatt till Facebook kan vi hittat rätt målgrupp, rätt budskap och göra precis rätt inställningar. Och det syns gång på gång i både resultat och mätningar. Våra annonser fungerar så bra av precis samma anledning som att du hellre skulle lyssna på en skicklig pianist än en nybörjare som osäkert klinkar sig fram på tangenterna. Eller för den delen lägga dig under kniven hos en läkare som saknar relevant utbildning jämfört med en som vet exakt var hon ska lägga snittet och dessutom utfört en rad olika operationer med stor framgång. Det blir inte riktigt lika allvarliga konsekvenser när det gäller Facebookannonsering men i grund och botten handlar det om samma sak: Kunskap och övning. Det är precis vad vi har. Vi har relevant utbildning och flera års erfarenhet av både traditionell marknadsföring och sociala medier. Man blir inte bäst i världen på Facebook om man inte förstår hur det fungerar. Vi kan helt enkelt våra noter och vi har övat i många år. Det är därför vi får så bra resultat. Du vet väl att du kan se vem som checkat in när de besökt dig? I vissa av dessa incheckningar kan du också se bilder, kommentarer och likes på incheckningen. Så här gör du för att se de som checkat in hos dig: 1. Börja med att klicka på länken Aviseringar längst uppe på din Facebooksida 2. Där inne klickar du på länken "Aktivitet" så att du får upp alternativen enligt bilden nedan. 3. Klicka därefter på länken "Incheckningar" 4. På höger sida dyker alla inchcekningar från sidor med publika inställningar upp. Du kan därför se vad dina kunder skrivit om dig, vad de lagt upp för bilder och hur deras vänner reagerat på deras inlägg. Facebook har nu gått om Google när det gäller at driva trafik till mediesidor. I mätningar från parse.ly. kan man se att Facebook nu driver 48% av all trafik till mediesidor medan Google står för 38% i USA.
Google är fortfarande störst på att driva trafik till webbsidor i stort, men fråga är hur länge de kan hålla sig på tronen. Mashable redovisar siffror som tyder på att utvecklingen i gällande exempel har gått extremt snabbt. I januari 2014 stod Facebook enbart för 20% av all trafik till mediesidor och ligger nu alltså på mer än dubbelt så mycket. Business Insider menar att det är viktigare för en online mediesida idag att jobba med sin närvaro på Facebook än sin SEO. Oavsett är det en intressant utveckling vi står för som visar på att sociala medier blir allt mer viktigt. Källor: Mashable, Business Insider ”Youtube is the grandfather of videos and Google is dead”. Åtminstonde om man får tro Jan Rezab från Socialbakers. Under en av hans föreläsningar under Social Media Week i New York i år pratade han om hur vi nu står inför ett skifte som kommer att innebära att både Youtube och Google spelar ut sin roll nu när allt fler väljer att utnyttja Facebook och den spridningen man kan få där. Personligen tror jag att det är att ta i. Jag tror att Google och Youtube kommer att överleva och vara viktiga framöver och till viss del handlar uttalandet kanske om en pajkasting som startats med alla dessa tröttsamma rykten om att Facebook skulle vara dött. Men där finns ändå en viss poäng I Rezabs uttalande som visar på en förändringar i den digitala världen. En utveckling som företag bör vara medvetna om när de funderar kring sin digitala närvaro framöver. Sedan Facebook började introducera möjligheten att ladda upp videklipp direkt på Facebook har man sett en ökning av exponering av videos på Facebook medan Youtube gått tillbaka. Under 2014 års Superbowl stod Youtube för 94% av all online videomarknadsföring, Facebook stod för 1%. 2015 dalar Youtube till 74% och Budwisers klipp ”Lost Dog” som sågs av 57 miljoner drog in 29 miljoner av visningarna från Facebook och ”endast” 24 miljoner från Youtube. Förklaringen är ganska enkel. Facebook sprider videor medan Youtube är en kanal där du själv måste söka efter vad du vill titta på. Innan Facebook erbjöd möjligheten att ladda upp filmer direkt på Facebook delade man alla filmer från Youtube och drev således trafik till sidan. Facebook var därför också en väldigt stark marknadsföringsplattform för Youtube. Rezab menar att förändringen är så pass stor att både Youtube och i förlängningen också Google spelat ut sin roll när all information kommer automatiskt till oss på Facebook. Men å andra sidan säger han att en organisk exponering på Youtube har ett högre värde än en exponering på Facebook eftersom exponeringen är mer ett aktivt val än på Facebook. Det finns absolut siffror som tyder på att Facebook kommer att spela en större roll för hur vi får tag på information i framtiden men Google kommer troligtvis vara det primära verktyg som konsumenten använder för att söka mer information under en lång tid framöver. Så nej, personligen tror jag inte att Google kommer att dö ut lika lite som jag tror att Facebook kommer att göra det. Däremot tror jag att vi går mot en utveckling där de sociala medierna kommer att påverka Google och hur vi får tag på information framöver. Den 1 oktober i år kommer Instagram att öppna upp möjlighet för annonsering även på den svenska marknaden. I USA fick utvalda företag möjlighet att testa annonsering 2013 innan man öppnade upp för en bredare marknad. Michael Kors fick äran att stå för den första Instagramannonsen i historien. Under förra året öppnade man upp möjligheten till annonsering i bland annat Kanada och Australien och nu kommer turen till Sverige.
Man ska genom Instagramannonseringen ha möjlighet att lägga upp länkar som gör det möjligt för annonsören att skicka kunden till en sida, donera pengar eller ladda ner en applikation. Det ska även gå att målgruppsanpassa annonserna till en relevant målgrupp, precis som det redan går att göra på Facebook. Jag tror att den här funktionen kommer att ge företag ett stort värde, och även användarna om funktionen används rätt. Längtar med spänning på att få sätta igång med Instagramannonsering till gamla och nya kunder. Källa: Dagens Industri. Du vet väl om att du kan programmera alla dina inlägg på Facebook på en och samma gång så att du slipper gå in varje dag och posta nya inlägg. Programmering sparar väldigt mycket tid och hjälper dig att hålla sidan vid liv även när du har begränsade möjligheter att uppdatera varje dag. Det gör det också möjligt för dig att lägga upp inlägg på exakt rätt tid då dina följare är inne på Facebook. Om du inte vet hur du gör för att programmera inlägg kan du bara följa instruktionerna nedan: 1. Du börjar naturligtvis med att skriva in ditt innehåll och ladda upp eventuella bilder och filmer. 2. När du fått upp allt du vill lägga ut klickar du inte på Publicera knappen, utan på den lilla pilen till höger om knappen. Då dyker det upp fler alternativ som bilden nedan visar. Ett av alternativen heter Schemalägg. Klicka på den. 3. När du klickat på Schemalägg får du upp en ny ruta där du kan välja datum och tid för när du vill att ditt inlägg ska publiceras. Tänk på att du har svensk tid inställd om du riktar dig mot en svensk marknad. 4. När du gjort dina inlägg, klickar du på knappen Schemalägg. 5. Under fältet för nya statusuppdateringar kommer det att dyka upp en länk till dina schemalagda inlägg. Du kan även hitta dina inlägg längst uppe på din Facebooksida, under Publiceringsverktyg. Därifrån kan du göra ändringar i inläggen, ta bort och ändra tiden för din schemaläggning. Lycka till! |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |