Få företag vet hur de ska jobba med sina sociala medier för att se resultat och ännu färre når faktiskt ut till sina följare. Det resulterar i att de som jobbar rätt får ett väldigt bra övertag på en marknadsföringsplattform som tids nog kommer att växa sig allt större och bli allt mer viktig för företag att synas på. Förra året utbildade jag över 200 företag och den mest återkommande reaktionen var: Jag hade ingen aning om att det var så här det fungerade. En kvinna kom fram till mig efter utbildningen och sa att jag öppnat dörren till ett stort slott och att där inne fanns det otaliga rum med fantastiska möjligheter. Det tyckte jag var en bra beskrivning. Men det finns också en hel del risker med sociala medier som man bör vara medveten om. Att man inte når ut till sina följare eller förlorar de följare man når är den minska risken man utsätts för. Många företag har sett sina varumärken försvagas och i vissa fall till och med raseras för att man inte förstått sig på hur sociala medier fungerar och vilka negativa effekter denna okunskap kan skapa. Oavsett om man ska hantera sina sociala medier själv, eller om man ska lämna över arbetet på en byrå så bör man ha få förståelse för hur det fungerar. Man bör vara medveten om hur man faktiskt skapar resultat och vilka risker man utsätter sig för och hur man kan förebygga att hamna i en tråkig situation. Och om man ska lägga tid på sin Facebooksida eller sitt Instagramkonto är det ju viktigt att man får ut något av den tid man lägger ner. Nyligen berättade ytterligare en av de som gått min utbildning att de enbart två månader efter min utbildning lyckats klättra upp som nummer ett i Sverige i sin kategori på Facebook. Det gör företaget till den tredje av de som gått min utbildning som lyckats klättra upp till en förstaplats alldeles på egen hand bara genom att följa mina rekommendationer. Företaget i fråga ligger nu även som nummer två i världen i sin kategori. Jag har själv lyckats med att få upp ett företag till bäst i världen på Facebook i sin kategori. Det krävde naturligtvis en del jobb men den viktigaste ingrediensen var att vi arbetade rätt utifrån de förutsättningar som finns på Facebook. Och när man förstår hur man ska göra det blir det både enkelt och roligt att jobba med både Facebook och Instagram. I maj kör jag sista rundan utbildningar i Facebook och Instagram innan sommaren. Jag kommer att befinna mig i Stockholm, Göteborg och Malmö och som en liten bonus kommer jag även att prata lite om de viktigaste nyheterna som togs upp under Social Media Week i New York. Som vanligt blir alla som gått min utbildning inbjudna till min Facebookgrupp där man även efter utbildningen kan ställa vissa frågor och få hjälp. Om ni är intresserade kan ni läsa mer och anmäla er till Facebookutbildningen här och till Instagramutbildningen här. Nedan kan ni ta del av vad tidigare deltagare har sagt om utbildningarna. Hör gärna av er om ni har några frågor.
1 Comment
Ett av de första samtal jag ringde när jag startade min byrå var till ett företag vars Facebooksida jag precis analyserat. Jag hade konstaterat att de hade många följare men att de inte nådde ut till mer än 2%. En sur och lite stressad marknadschef svarade i telefonen. Jag började med att fråga hur de jobbade med sociala medier i stort och han svarade att de hade en fantastisk byrå som sett till att de fått massor med följare och att de var jättenöjda. Han var inte intresserad av att höra vad jag hade att säga.
Ganska nyligen tittade jag på ett annat företag som tagit hjälp av en traditionell marknadsbyrå för hanteringen av sociala medier. Det var inte fullt lika illa, de hade ju ändå en räckvidd på ca 4% bland sina följare. När jag gick in och tittade på själva innehållet insåg jag att det troligtvis var lika bra att de inte nådde ut till fler… Jag tror att det finns många traditionella byråer som har en otrolig spetskompetens inom sociala medier och levererar bra resultat till sina kunder men tyvärr tror jag att det är minst lika många som tar betalt för luft. Vad spelar 100 000 följare för roll om du inte når dem? Och vad ger det ditt företag för värde om innehållet som produceras inte fungerar och kanske till och med skapar en tråkig känsla av ditt företag? I de flesta fall handlar det troligtvis om att byrån inte har kunskap om hur de ska hantera sociala medier. Och eftersom kunden inte heller har kunskapen blir slutsatsen ofta att sociala medier inte fungerar lika bra som traditionell marknadsföring. Det är ju i sin tur jättebra för byrån som då kan sälja in sin traditionella marknadsföring som de förstår sig på och därför också fortsätta tjäna pengar på dyra tv-reklamer, tryck och tidningsannonsering. Jag kan ändå förstå att företag hellre väljer att gå med sin traditionella marknadsbyrå än att söka upp nya byråer med spetskompetens. Det finns en annat tråkig trend i den här branschen där en del tror att de ”kan Facebook” och marknadsföring bara för att de har ett Facebookkonto. Jag har sett kampanjer skapade av sociala mediebyråer med ett team utan relevant marknadsutbildning eller erfarenhet där man bryter allvarliga marknadsföringslagar och utsätter kunden för risk. Nej, det är inte lätt att veta vad man ska göra men om man får tro sociala medieexperterna under Social Media Week i New York i år så är det hög tid för både företag och byråer att ta sociala medier på större allvar. Utvecklingen sker i en rasande fart medan företagen och en del byråer fortfarande står ganska still. Jag kommer att ta upp en del frågor som diskuterades under Social Media Week här i bloggen framöver. Det är en spännande utveckling vi står inför. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |