Är du osäker på vilken storlek du ska ha på dina olika bilder på Facebook? Facebook justerar i regel bilderna i rätt storlek men om du vill vara säker på att allt i bilden kommer med som du tänkt dig kan det vara bra att redan från början lägga upp dem i rätt storlek.
Här är de senaste instruktioner för hur stora bilder på Facebook bör vara i olika sammanhang. Anges i pixlar. Annonsbild standard 1 200 x 628 Annonsbild Carousel (flera små bilder) 600 x 600 Annons Bildspel 1 280 x 720 pixlar (Bilder som används i annonssammanhang får enbart innehålla 20% text av bildens totala yta. Överskrids detta godkänner inte Facebook annonsen) Banner/ Cover Image för Facebooksida 851 x 315 Profilbild 180 x 180 Applikationsbild 111 x 74 Bilder för din tidslinje 504 x 504 Bild för länk på din tidslinje 600 x 315 484 x 252 (thumbnail) Banner för grupp 801 x 250 Banner för event 784 x 295
0 Comments
I går avbröts mitt traditionella Facebookflöde med alla de tillrättalagda företagsbilder från sidor jag följer av en hel del aptitretande semlor från både vänner och företag. Personligen har jag inget emot den typen av innehåll, jag tycker att trevliga traditioner gärna får lyftas fram i gemenskapen på sociala medier både från företag och privatpersoner. Mitt största problem är snarare att jag lockas att ta mig till närmsta konditori och att jag nu i efterhand inte kommer ihåg vem som var avsändare till vilken bild. Men i flödet av perfekta konditorisemlor och charmigt hemmabakade fettisbullar är det något som sticker ut. En hybrid mellan en semla och en burgare från Monster Bar & Steakhouse. En fullkomligt vidrig skapelse bestående av ett bröd, två grillade hamburgerbiffar, ost, grädde och florsocker på toppen. Idéen bakom inlägget grundar sig i något mycket enkelt och tar hänsyn till vad det är som skapar engagemang på sociala medier. Igenkänning, fast med något som sticker ut i mängden. Man brukar säga att ett bra recept för framgång på sociala medier är om man kan använda sig av någonting som är högaktuellt just nu, koppla samman det till den egna verksamheten på ett kreativt sätt utan att det blir krystat och gärna lägga till lite humor. I skrivandets stund väller kommentarer, gilla markeringar, delningar och nya följare till sidan in i ett jämt flöde. Det spelar ingen roll att tanken på en köttsemla är fullkomligt vidrig, det är ingen som tror att Monster faktiskt serverar dessa. I kommentarerna framgår det att syftet nått sitt mål. Folk tycker att det är roligt och annorlunda, och inlägget sticker ut. Det verkar inte ha någon som helst betydelse att bilden är tagen av en kock med en vanligt Smartphone utan rätt ljussättning eller tillrättalagd gräddsprits. Tvärtom tror jag att det är just det som är som styrkan i inlägget. Det är inte tillrättalagt, planerat och själlöst, det är spontant, genuint och känns äkta, Precis som sociala medier ska vara. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |