Stressar du över att hinna skapa innehåll och lägga upp det på dina sociala medier? Hinner du även med att gå in och titta på dina resultat lite då och då?
Vet du vilka dina följare är? Vet du vem som engagerar sig i dina inlägg? Hur många når du ut till? Hur många engagerar sig? Hur engagerar de sig? Hur gamla är de? Var bor de? Mycket av det här är information som företag tidigare var tvungna att betala extra för att få tillgång till men som finns tillgängligt helt kostnadsfritt i din statistik på Facebook. Och den här informationen kan hjälpa dig att hitta rätt väg på sociala medier. Om du har din målsättning klar kan denna informationen vara en riktigt skattkarta som snabbare leder dig mot ditt mål.
0 Comments
Vi har testat en rad olika plattformar för att schemalägga inlägg till våra kunder på sociala medier men landar faktiskt i att Facebooks egna program, Creator Studio, är det som är det bästa att använda.
Vi har även testat betalprogrammen Sprout, Hootsuite, Agora Pulse och Later Anledningen till att vi rekommenderar Creator Studio över dessa två är inte i första hand för att det är kostnadsfritt utan för att det har alla av de egenskaper som vi tycker är viktiga.
Många av dessa funktioner finns naturligtvis även i betalprogrammen (alla funktionerna finns dock inte i alla programmen) så det som verkligen var en dealbreaker och som får oss att välja Creator Studio över de andra plattformarna är att Creative Studio har alla funktionerna och dessutom sällan strular. I de andra programmen händer det att kopplingar försvinner och att inlägg inte postas som de ska. Den enda nackdelen med Creator Studio är att man inte får en lika bra översikt över sina inlägg som man kan få i en del av betalprogrammen där man får en snabb och tydlig överblick över hela månadens inlägg i en kalender. I detta inlägget har vi i första hand bedömt värdet av att kunna schemalägga inläggen och inte bedömt analysverktygen i de olika programmen. Det finns tre misstag som många företag gör som resulterar i att man lägger ner en massa tid i sina sociala medier som aldrig omvandlas till resultat.
Det vanligaste är att man inte inte marknadsför sina inlägg alls. Då har man lagt en massa tid på att ta fram och lägga upp innehåll, men man når inte ut i den utsträckningen som man kan. Budget för marknadsföring på sociala medier är dessutom en väldigt låg kostnad i sammanhanget. För de som marknadsför sina inlägg så är det också otroligt många som inte riktar sin marknadsföring mot rätt målgrupp. Detta är också otroligt viktigt om du vill ha resultat på sociala medier. Att lägga en budget på sin marknadsföring men inte rikta den rätt är som att slänga pengar och tid i sjön. Den tredje vanliga missen företag gör är att inte mäta och utvärdera sina resultat. Att ständigt se över dina resultat är det enda sättet att alltid försäkra dig om att du får ut så mycket som möjligt av den tid du lägger på dina sociala medier. Hör gärna av dig om du behöver hjälp. För att veta att du får rätt resultat på sociala medier är det först bra att veta att du jobbar rätt med sociala medier. Besvara gärna våra tre enkla frågor som hjälper dig att ta reda på det.
När du väl vet att du jobbar rätt på sociala medier behöver du också mäta så att du faktiskt får de resultat som du vill få. Försök att svara på följande frågor.
Om du kan ge ett svar på samtliga tre frågor så har du väldigt bra koll på dina sociala medier och att du är på rätt väg. Om du inte kan svara på frågorna får du gärna höra av dig så hjälper vi dig. Ja, det är inte den enklaste frågan att svara på för alla. För hur vet man ens att man jobbar rätt med sociala medier? En bra plats att börja är att försöka svara på följande tre frågor:
Utan trafik till din webbsida finns det ingen större poäng att jobba med en Facebookpixel. Så för att få ut bästa möjliga resultat av din Facebookpixel behöver du kanske även jobba med att driva trafik till din sida. Och då är det naturligtvis a och o att du driver rätt trafik till din sida. Här kommer några förslag.
Facebookannonsering Kör igång en Facebookannonsering med syfte att driva trafik till din webbsida. Använd ett engagerande och relevant innehåll för det du senare vill sälja, men undvik direkta produktbilder, och rikta annonsen mot en publik som du tror kan tänka sig köpa dina produkter framöver. Google Ad Words Facebook i all ära, men på Facebook är vi ju som bekant inte i första hand för att handla produkter. Därför är Google Ad Words ett av de bästa sätten att driva trafik till din sida för att få en målgrupp som redan går i köptankar. Sökoptimera din webbsida Se till att ha en hög placering på google så att du dyker upp högt när kunder söker på dina produkter eller tjänster Banners Köp reklamplatser på relevanta sidor med mycket trafik med länkning till din sida Använd dina resurser Se till att ha en länk till din webbsida i allt du gör, som till exempel på din Facebooksida, på ditt Instagramkonto, i mail du skickar till kunder och leverantörer och överallt där du kan tänkas få trafik till din webbsida. Skriv gärna fler exempel på hur man kan driva trafik i kommentarerna :) Ja, du kan faktiskt få reda på exakt vilken avkastning du fick på en kampanj på sociala medier om du bara vet hur du ska göra inställningarna.
Först måste du installera en Facebookpixel. I din pixel kan du sedan lägga in dynamisk valuta och värden som du sedan kan spåra genom din annonsering. Sedan räknar Facebook själv ut hur mycket pengar annonsen genererade. Hör av dig om du behöver hjälp. En Facebookpixel är ett av de mest användbara verktygen för dig som vill öka din försäljning genom sociala medier. Den hjälper dig att nå personer som varit inne på din sida, öka försäljningen och mäta resultat för dina annonser.
Facebookpixelen är en kod som läggs upp på din webbsida. Där ligger den och samlar information som du kan använda för att förstå hur dina användare agerar och använda för att nå personer som varit inne på din webbsida med rätt innehåll genom Facebook. Genom att använda en Facebookpixel på rätt sätt och kan du öka din försäljning och dessutom mäta hur mycket din annonsering genererade i intäkter. All trafik som hamnar på din sida samlas i pixeln. Även den trafik som du samlar på dig från Google eller annan trafikdrivande marknadsföring. Även om du inte har några planer på att annonsera idag så rekommenderar vi starkt att du installerar en pixel på din sida redan idag. Hör av er om ni vill ha hjälp. Att jobba med att nå de som besökt din webbsida är en bra idé när som helst på året, men speciellt under julhandeln när konkurrensen är så hög och det är så svårt att nå ut och nå rätt personer. Då bli det desto viktiga att nå de som faktiskt redan känner till er och är närmare ett köp.
Genom att rikta din marknadsföring mot de som redan besökt din sida kan du öka chansen till att de du når faktiskt köper dina produkter eller tjänster. Och det kan du göra först när du har installerat en Facebookpixel och börjat spåra händelser på sidan. Om du inte redan installerat en Facebookpixel är det verkligen hög tid att göra det nu om du ska kunna använda dig av denna funktionen under julhandeln. En pixel behöver nämligen tid att samla data innan du kan börja använda den. Hör gärna av dig om du behöver hjälp med att installera en Facebookpixel. Något som blivit allt mer populärt och som faktiskt fungerar bättre än mycket annat är att jobba med en elektronisk adventskalender under december. Varje år blir kommer det fler och fler kalendrar, och för de kunder som vi har arbetat med så ser vi att det verkligen fungerar. Om man gör rätt så klart.
Det viktigaste när du jobbar med en elektronisk adventskalender är att vinsterna är attraktiva och insatsen lätt eller rolig att genomföra. Det får inte bli komplicerat och priset får inte kännas snålt. Det är också väldigt viktigt att du har ett tävlingsmoment som gör deltagandet enkelt. Om du lyckas med en adventskalender som engagerar så kan du driva mycket trafik till din webbsida och skapa köptillfällen för dina kunder. Du får dessutom en bra exponering under en viktigt månad när det är svårt att nå ut. Och som en bonus så har du ditt innehåll på sidan färdigt för nästan hela månaden och kan fokusera på annat. Behöver du hjälp med att skapa en elektronisk adventskalender? Vi kan skapa en snygg och användarvänlig adventskalender till dig som du kan lägga upp på din webbsida och i dina sociala medier. Hör av dig till vår expert på elektroniska kalendrar senast den 30 oktober om du är intresserad. |
Effective MarketingEn blogg om sociala medier. Information, nyheter, utveckling och inspiration. Arkiv
October 2020
Kategorier |